Wednesday, November 19, 2014

:: Sifat Sensitif ::

Naluri atau perasaan diciptakan oleh Allah berbeza antara setiap insan. Allah swt yang maha kuasa dan agung menjadikan akal dan perasaan berbeza-beza antara lelaki dan wanita dan antara seseorang wanita dengan wanita yang lain..


Wanita selalu dikaitkan dengan sifat sensitif dan kaum yang mudah mengeluarkan airmata...benarkah?Apakah lelaki memang tiada sifat sensitif dan tidak pernah mengeluarkan airmata?
Setiap manusia di bumi ini semuanya memiliki sifat sensitif, ada perasaan sedih, dukacita, kecewa dan bimbang. Tidak mengira jantina, usia dan tempat sifat ini memang wujud cuma dari segi jumlah atau kuantiti sifat sensitif itu sukar untuk ditentukan. Ini kerana sifat sensitif ini terlalu subjektif.

Wanita diciptakan untuk menjadi teman kepada lelaki,wanita bergelar isteri adalah sumber kekuatan bagi lelaki melaksanakan urusan dakwah dan mencari nafkah dalam kehidupan. Lelaki sebagai pemimpin, pelindung dan penjaga atau wali kepada wanita yang bergelar ibu, isteri dan anak perempuan. Itulah antara sebab wanita lebih sifat sensitifnya jika dibandingkan dengan lelaki. Lelaki secara semulajadi mempunyai kekuatan dan akal yang lebih jauh dan tajam untuk membuat keputusan dalam institusi pentadbiran, kekeluargaan dan sebagainya. Sensitif lelaki hanya bertempat dan mereka bertindak dengan lebih bijak menggunakan akal tanpa mengikut perasaan

Wanita Dan airmata.....
Memang sinonim sejak zaman dahulu wanita selalu dikaitkan dengan perasaan sedih, sensitif dan senang mengeluarkan airmata bila melihat sesuatu yang menyentuh perasaan halusnya seperti melihat bayi terbuang, pengemis, kemalangan, kesakitan dan sebagainya. Sebenarnya perasaan sensitif ini sesuai pada wanita kerana memang fitrah wanita dicipta untuk menyayangi dan mempunyai sifat lemah lembut bagi membesarkan anak dan memberi kasih sayang kepada anak serta suaminya.

Namun demikian lelaki juga ada sifat sensitif atau sedih bila sesuatu peristiwa pahit berlaku dalam hidupnya contohnya kehilangan insan tersayang seperti isteri, anak atau orang tuanya.
Rasulullah pun pernah berdukacita dengan pemergian isteri kesayangan baginda iaitu Khadijah, bapa saudaranya Abu Talib dan datuknya iaitu Abdul Mutalib.Umar dan Abu Bakar pernah bersedih dan berdukacita di atas pemergian insan agung dan sahabat karibnya. Kisah menyayat hati ini terpahat dalam sejarah bagaimana perasaan para sahabat  semasa menerima berita kewafatan rasululah saw.

Sebenarnya sifat sensitif ini wujud  disebabkan beberapa faktor:
i-latarbelakang dimana seseorang itu dibesarkan
contohnya anak yang dilahirkan dan dibesarkan dalam keluarga yang miskin dan susah serta hidup dalam persekitaran luarbandar  lebih mudah sensitif kerana mengalami kesukaran sejak kecil dan diajar berdikari oleh ibubapanya, berbeza dengan anak yang diasuh dalam suasana kemewahan dan sentiasa mendapatkan apa yang dihajati

ii-anak yang menjadi mangsa perceraian, anak yang ditinggalkan ibu atau bapa dan anak yatim

ii-Wanita yang mengalami trauma dalam hidup seperti menjadi mangsa kerakusan lelaki, mangsa rogol, mangsa dera.

iii-gadis yang dikecewakan oleh teman lelaki dan mengalami putus cinta, gadis yang putus pertunangan dan tidak jadi melangsungkan perkahwinan

iv-isteri yang digantung tidak bertali, ditinggalkan suami dan bercerai dengan suami serta terpaksa menjaga anak-anak bersendirian

v.isteri yang dimadukan oleh suami.

vi-golongan kurang upaya yang cacat semenjak dilahirkan dan yang baru mengalami kecacatan disebabkan kemalangan yang menimpa dan sbgnya

Sifat sensitif ini ada kebaikan dan keburukannya

Kebaikan sifat sensitif
i-individu yang memiliki sifat ini mudah memahami dan menghargai perasaan orang lain

ii-senang membantu orang yang mengalami kesusahan dan yang memerlukan pertolongan

iii-sentiasa mengambil pengajaran dan iktibar di atas peristiwa yang menimpa diri

iv-banyak membuat perubahan ke arah kebaikan demi diri dan keluarga

v-berjaya mencapai cita-cita dan memperbaiki kehidupan ke arah yang lebih sempurna

vi-tahu menilai dan menghargai serta mensyukuri nikmat pemberian Allah

Keburukan sifat sensitif:
i-suka termenung dan menyalahkan diri sendiri

ii-mudah berprasangka buruk terhadap orang lain

iii-mendendami dan menyimpan rasa tidak puas hati berpanjangan

iv-menjauhkan diri dan tidak suka bergaul dengan masyarakat

v-menganggap semua orang tidak boleh dipercayai dan ada niat tidak baik terhadapnya

vii-boleh membawa keruntuhan dalam kerjaya

viii- wujud suasana tidak  harmoni dalam keluarga dan masalah mental

cara-cara mengatasi sensitif:
i- setiap orang yang mengakui beriman kepada Allah dan rasulnya perlu yakin dan beriman bahawa segala yang berlaku dalam hidup merupakan ujian, perlu beriman dengan seyakin-yakinnya terhadap qada' dan qadar, ketentuan dan ketetapan Allah sejak azali iaitu rukun iman yang keenam.

ii-tidak berputus asa dengan ujian yang menimpa, sebaliknya redha dan sabar apabila ditimpa ujian dan yakin bahawa ada hikmah disebalik dugaan tersebut

iii-mengarahkan sepenuh tumpuan kepada cinta hakiki iaitu cinta terhadap Yang Maha Esa, yang maha mengetahui semua bisikan hati naluri manusia.

iv-didik diri dan hati supaya berserah dan tawakkal kepadaNya dalam setiap ketika dan keadaan apa sekalipun

Sensitif  ke arah sesuatu yang membawa kebaikan, cepat sedih dan bimbang jika hati terasa semakin jauh dengan Allah, sukar untuk melakukan amalan secara istiqamah dan mengikut perintahNya, sensitif dan menangisi atas dosa-dosa yang telah dibuat adalah kebih baik daripada sensitif kepada sesuatu perkara yang remehtemeh dan tidak perlu difikirkan.

Insan yang berjiwa sensitif sebenarnya satu anugerah ilahi yang tidak boleh dibeli, bersyukurlah dengan anugerah perasaan ini dan kendalikan perasaan sensitif supaya terarah kepada melakukan amalan kebajikan terhadap ummah sejagat, suka membantu fakir miskin, mengasihi anak-anak yatim dan golongan kurang upaya, memberi sedekah dan sebagainya.
 
 
Aku jugak mempunyai sifat neyh and maybe agak melampau skit...sometime leh control and sometime takleh...tak best bile sifat yang senang sangat nak terasa, senang sangat nak tersinggung...belajar untuk kuatkan hati...biarkan pe org nak cakap...mungkin itu satu teguran..teguran orang lain2x...jadinyer belajar untuk berfikiran positif and lebih terbuka ke arah kebaikan...:')

Anak Yang Sempurna


Anak adalah rezeki daripada Allah yang sudah selayaknya pasangan suami isteri bersyukur atas rezeki berkenaan. Dalam surah as-Syura ayat 49 dan 50, Allah SWT berfirman yang bermaksud: 

“Kepunyaan Allahlah kerajaan langit dan bumi. Dia menciptakan apa yang Ia kehendaki. Dia memberikan anak perempuan kepada siapa yang Dia kehendaki dan memberikan anak lelaki kepada siapa yang Ia kehendaki. Atau Dia menganugerahkan kedua jenis lelaki dan perempuan (kepada siapa yang Ia kehendaki). Dan Dia menjadikan mandul kepada siapa yang Ia kehendaki. Sesungguhnya Dialah yang Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa.”


Antara bentuk rasa syukur adalah mengambil berat persoalan anak. Dengan demikian, terjalin hubungan harmoni dalam keluarga, lahirlah anak yang taat kepada dua ibu bapanya serta terbentuklah watak anak salih yang dapat membangunkan agama, bangsa dan negara.

Islam adalah agama yang sempurna. Islam sudah mengajar seluruh aspek kehidupan, termasuk hak anak yang perlu dipenuhi oleh kedua ibu bapa. Antara hak anak dalam Islam iaitu hendaklah mencari pasangan yang baik buat anak yang bakal dilahirkan hasil daripada perkahwinan. Rasulullah SAW sudah mengajar pemuda yang ingin berkahwin agar memilih wanita yang salihah.

 

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Seseorang wanita itu dinikahi kerana empat perkara: kerana hartanya, kerana kedudukannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Pilihlah wanita yang beragama, maka engkau akan beruntung – Hadis riwayat al-Bukhari.



Kedua, hendaklah membaca doa sebelum melakukan hubungan badan agar terhindar daripada gangguan syaitan. Rasulullah SAW telah mengajar kepada kita seperti dalam satu hadis Baginda bersabda: “Sekiranya seseorang di antara kamu ketika hendak mendatangi isterinya, maka hendaklah ia membaca: “Bismillah, Allahumma jannibnas Syaitana wajannibis syaitana ma razaktana. Maksudnya: Dengan nama Allah. Ya Allah, jauhkanlah syaitan daripada kami dan jauhkanlah syaitan daripada apa yang Engkau rezekikan kepada kami.

Jika Allah takdirkan (dengan hubungan tersebut lahir) seorang anak, maka syaitan tidak boleh memudaratkannya.” – Riwayat al-Bukhari.



Ketiga, hendaklah mengambil berat bayi yang berada dalam kandungan ibunya. Perhatian itu sama ada kesihatan bayi yang dikandungnya, mahupun sifat-sifat yang akan diturunkan daripada ibu kepada anaknya.


 

Keempat, seorang ibu hendaklah sedar terhadap apa yang dikerjakan sehariannya agar tidak melakukan perkara buruk yang akan berpengaruh kepada bayinya nanti.



Kelima, hendaklah menerima dengan senang hati bayi yang dilahirkannya sama ada perempuan atau lelaki. Kerana ada di kalangan pasangan yang tidak suka jika lahir anak perempuan. Sikap ini adalah sifat jahiliah yang perlu dijauhi. Orang Quraisy pada zaman jahiliah apabila lahirnya anak perempuan, maka mereka membunuhnya. Begitu juga kadang-kadang Allah SWT menguji ibu dan ayah dengan anak yang kurang sempurna seperti buta, bisu, pekak. Sekiranya ibu bapa itu menerima dengan berlapang dada, maka ia tetap berasa senang. Namun, sekiranya ibu bapa tidak senang menerimanya, ia boleh membawa kepada penceraian atau pembunuhan pada anak tersebut.



Keenam, memberi nama anak yang baik. Sesungguhnya anak berhak untuk diberi nama yang baik dan bagus didengar. Nama itulah yang akan mewakili dirinya untuk kehidupannya kelak. Oleh itu, janganlah tersalah memberi nama. Janganlah diberi nama yang ada unsur menyamai dengan agama lain atau ahli maksiat dan orang yang terkenal kejahatannya. Berilah nama yang dianjurkan seperti nama yang menunjukkan perhambaan kepada Allah, nama Nabi dan orang yang salih.


Ketujuh, memberikan anak itu rasa aman dan tenteram daripada hal yang menakutkan dan perkara yang boleh merosakkan akidahnya. Jangan suka menakutkan dengan mengatakan kepadanya ada hantu kerana ia boleh merosakkan mental dan agamanya.


Kelapan, memberi pendidikan agama yang cukup. Kesembilan, menjaga kesucian anak itu dengan menikahkannya sekiranya rasa perlu dan mampu untuknya.

Demikianlah antara hak-hak anak. Wallahua’lam




:: Doa Ketika Bayi Dalam Kandungan ::

-بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


"Ya Allah, peliharalah anakku selama ia berada di dalam perutku dan sihatkanlah dia, Engkaulah yang menyembuhkan tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit.

Ya Allah, rupakanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah ke dalam hatinya iman kepadaMu dan kepada rasulMu.

Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudahdan selamat.

Ya Allah, jadikanlah dia sihat yang sempurna dan berakal dan pandai, alim dan beramal.

Ya Allah, panjangkanlah umurnya sihatkanlah badannya dan baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan Hadis dengan berkat Nabi Muhammad s.a.w dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam"

Surah-surah yang bagus diamalkan ketika sedang mengandung :

1) Surah Yusuf - untuk anak yang cantik rupa dan akhlak
2) Surah Luqman - untuk anak yang cerdik
3) Surah Yaasin - untuk anak yang teguh hati dan tidak terpengaruh dengan maksiat
4) Surah Maryam - untuk memudahkan bersalin
5) Surah al-Hujurat - untuk membanyakkan susu ibu



Tuesday, November 18, 2014

Tips Kebahagiaan Anak

Jom amalkan 10 tip dibawah ini bermula dari hari ini juga.

Sebenarnya diuji dalam nikmat ini amat memerlukan pertolongan Allah. Takut pula timbul sifat sombong, bangga diri, rasa hebat dan lain2. Hanya padaNya kita berserah setelah berdoa dan berusaha. Beberapa tip yang boleh kongsi bersama.

1. Kalau tiba-tiba teringatkan anak kirimkan bacaan Al Fatihah. Sampai ke ayat "iyyakanakbudu waiyyakanastain" - yang ertinya "Hanya kepada Mu kami sembah dan hanya padaMU pohon pertolongan..", mintalah apa-apa hajat masa itu yang ada hubung kait dengan anak yang Kita ingat tu, habiskan bacaan surah Al Fatihah doakan semuga anak kita diberi kefahaman yang sebenarnya dalam urusan agamanya, memiliki ilmu yang bermanafaat Dan serahkan urusan anak kepada Allah untuk menjaganya.

2. Pandang wajahnya semasa dia tidur ucapkan bahawa, ibu nak (nama anak) jadi anak yang soleh sayang!. Cubalah amalkan ( ustaz kata ini makna kita bercakap dengan rohnya ) Dan ucapan ini adalah DOA Dan Allah Maha mendengar lagi maha melihat.

3. Masa bangun solat malam, solatlah hajat disisinya. Maksudnya Kita solat dalam bilik dia Dan dekat dengan dia. Jika Kita selalu buat Dan Kita juga selalu beritahu dia yang Kita sering doakan dia, dia akan rasa satu ikatan kasih sayang yang hakiki yang Kita amat sayangkan dia dan nak dia jadi anak soleh.Dia akan tahu Kita selalu solat hajat untuknya.

4. Minta dikasihani. Ucapkan setiap masa bahawa kita ni sedang menunggu panggilan Allah. Jika Dia tak jadi anak soleh bermakna dia tak sayangkan kita dan tentunya kita akan merana di Alam Barzah nanti.

5. Peluklah anak selalu walaupun dia sudah besar, sebagaimana Kita tatang dia masa kecilnya. Aura ciuman dan belaian ibu sambil bisikkan padanya yang kita bangga mempunyai anak sepertinya.

6. Maafkan anak Kita setiap masa walaupun perbuatannya amat melukakan hati Kita.Muhasabbah diri mungkin kesilapan yang anak lakukan itu adalah kerana dosa-dosa kita dimasa lampau.

7. Yang paling penting jaga tutur kata Kita, jangan sekali-kali ucapkan perkataan yang boleh melukakan hatinya. Jika ini berlaku juga kerana kita TER.. kata, cepat-cepat cari masa yang sesuai untuk Kita minta maaf padanya. Mengakulah padanya itu kelemahan Kita, Kita marah kerana dia buat salah,bukan bermaksud membenci.Ceritalah buat macam dramapun boleh .

8. Amalkan membaca ayat 40 surah Ibrahim supaya Kita,anak Dan zuriat keturunan Kita termasuk dalam golongan orang2 yang tetap mendirikan Solat. [Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.]

9. Selalu ingatkan anak bahawa tak guna ada pangkat, belajar tinggi, hatta hafal Quran sekalipun jika tidak mempunyai peribadi yang mulia.Allah tak pandang wajah yang cantik tapi pandang hati yang cantik. Allah tak sayang, manusia tak suka.

10. Masa basuh beras niatkan "Ya.. Allah lembutkanlah hati anak-anak ku sebut nama dia.....untuk faham agamanya ", [kenapa Kita nak dia faham agama, kerana anak yang tak faham agama boleh bawa ibubapanya juga ke neraka] sebagaimana engkau lembutkan beras ini menjadi nasi ". Basuh beras lawan jam ( macam org tawaf ) sambil selawat kepada Nabi Muhamad S.A.W. Masa buat kerja ini hati jangan lalai..dan ingat kepada Allah selalu.

Dipersilakan SHARE & LIKE

Jom amalkan 10 tip dibawah ini bermula dari hari ini juga.

Sebenarnya diuji dalam nikmat ini amat memerlukan pertolongan Allah. Takut pula timbul sifat sombong, bangga diri, rasa hebat dan lain2. Hanya padaNya kita berserah setelah berdoa dan berusaha. Beberapa tip yang boleh kongsi bersama.

1. Kalau tiba-tiba teringatkan anak kirimkan bacaan Al Fatihah. Sampai ke ayat "iyyakanakbudu waiyyakanastain" - yang ertinya "Hanya kepada Mu kami sembah dan hanya padaMU pohon pertolongan..", mintalah apa-apa hajat masa itu yang ada hubung kait dengan anak yang Kita ingat tu, habiskan bacaan surah Al Fatihah doakan semuga anak kita diberi kefahaman yang sebenarnya dalam urusan agamanya, memiliki ilmu yang bermanafaat Dan serahkan urusan anak kepada Allah untuk menjaganya.

2. Pandang wajahnya semasa dia tidur ucapkan bahawa, ibu nak (nama anak) jadi anak yang soleh sayang!. Cubalah amalkan ( ustaz kata ini makna kita bercakap dengan rohnya ) Dan ucapan ini adalah DOA Dan Allah Maha mendengar lagi maha melihat.

3. Masa bangun solat malam, solatlah hajat disisinya. Maksudnya Kita solat dalam bilik dia Dan dekat dengan dia. Jika Kita selalu buat Dan Kita juga selalu beritahu dia yang Kita sering doakan dia, dia akan rasa satu ikatan kasih sayang yang hakiki yang Kita amat sayangkan dia dan nak dia jadi anak soleh.Dia akan tahu Kita selalu solat hajat untuknya.

4. Minta dikasihani. Ucapkan setiap masa bahawa kita ni sedang menunggu panggilan Allah. Jika Dia tak jadi anak soleh bermakna dia tak sayangkan kita dan tentunya kita akan merana di Alam Barzah nanti.

5. Peluklah anak selalu walaupun dia sudah besar, sebagaimana Kita tatang dia masa kecilnya. Aura ciuman dan belaian ibu sambil bisikkan padanya yang kita bangga mempunyai anak sepertinya.

6. Maafkan anak Kita setiap masa walaupun perbuatannya amat melukakan hati Kita.Muhasabbah diri mungkin kesilapan yang anak lakukan itu adalah kerana dosa-dosa kita dimasa lampau.

7. Yang paling penting jaga tutur kata Kita, jangan sekali-kali ucapkan perkataan yang boleh melukakan hatinya. Jika ini berlaku juga kerana kita TER.. kata, cepat-cepat cari masa yang sesuai untuk Kita minta maaf padanya. Mengakulah padanya itu kelemahan Kita, Kita marah kerana dia buat salah,bukan bermaksud membenci.Ceritalah buat macam dramapun boleh .

8. Amalkan membaca ayat 40 surah Ibrahim supaya Kita,anak Dan zuriat keturunan Kita termasuk dalam golongan orang2 yang tetap mendirikan Solat. [Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.]

9. Selalu ingatkan anak bahawa tak guna ada pangkat, belajar tinggi, hatta hafal Quran sekalipun jika tidak mempunyai peribadi yang mulia.Allah tak pandang wajah yang cantik tapi pandang hati yang cantik. Allah tak sayang, manusia tak suka.

10. Masa basuh beras niatkan "Ya.. Allah lembutkanlah hati anak-anak ku sebut nama dia.....untuk faham agamanya ", [kenapa Kita nak dia faham agama, kerana anak yang tak faham agama boleh bawa ibubapanya juga ke neraka] sebagaimana engkau lembutkan beras ini menjadi nasi ". Basuh beras lawan jam ( macam org tawaf ) sambil selawat kepada Nabi Muhamad S.A.W. Masa buat kerja ini hati jangan lalai..dan ingat kepada Allah selalu.

Edisi Khas: Untuk Wanita Yang Hamil

Perasaan seronok dan bersyukur pastinya dirasai oleh pasangan pengantin yang baru mengetahui mereka bakal menimang cahaya mata. Malah bakal atuk dan nenek juga akan turut gembira dengan berita tersebut. Sesetengah orang menganggap bahawa kelahiran seorang cahaya mata merupakan pelengkap kepada sebuah keluarga.

Pada awal kandungan, ibu akan mula rasa mudah letih, pening kepala, mual, dan tegang kerana perubahan hormon dalam badan. Kemudian ibu akan mula rasa bayi bergerak, menendang dan bertindakbalas dengan rangsangan yang diberikan. Pada hujung kandungan, ibu akan mula melakukan persiapan untuk menerima orang baru di rumah.
Namun, adakah para bakal ibu dan bapa ini tahu langkah-langkah yang perlu diambil dalam keadaan tertentu dan cara-cara menjaga kandungan sejak awal? Di bawah saya kongsikan beberapa tips penjagaan bayi dalam kandungan dan pengetahuan tentang kesihatan ibu hamil.
  
Zuriat merupakan anugerah paling berharga untuk pasangan suami isteri. Pasti kehadiran mereka amat dinanti-nanti oleh pasangan. Untuk permulaan, ia mungkin tidak akan dapat dikesan walaupun dengan menggunakan alat pengesan kehamilan yang ada dipasaran. Tetapi seseorang wanita boleh menjangkakan mereka hamil sekiranya mengalami tanda-tanda seperti yang akan dinyatakan. Panduan ini juga penting kepada suami untuk lebih memahami perkara yang dilalui oleh isteri mereka.

(1) Payudara terasa sakit- Ia merupakan tanda-tanda awal jika seseorang wanita akan hamil. Ini kerana tisu payudara adalah bahagian paling sensitif terhadap perubahan hormon wanita. Apabila hormon progesteron dan hCG  meresap ke dalam tubuh badan selepas telur disenyawakan, ia akan meningkatkan jumlah darah yang membuatkan payudara anda membengkak dan berasa lebih berat daripada biasa.
 
(2) Kekejangan- Anda akan mengalami kekejangan seolah-olah anda akan datang haid. Proses ini dipanggil sebagai implantasi dimana apabila telur yang telah disenyawakan melekat pada dinding rahim, tubuh anda akan meregang mengikut kepada pembesaran bayi. Ia akan menyebabkan bahagian tubuh wanita yang akan hamil mengalami kekejangan.
 
(3) Keletihan- Sekiranya wanita mengalami keletihan yang lain daripada biasa, ia juga berkemungkinan adalah tanda mereka akan hamil. Ini kerana apabila kandungan mula mencecah usia 2 minggu, ia akan mula menyerap kandungan kalori daripada ibu. Ia akan membuatkan ibu berasa mudah letih dan cepat mengah.
 
(4) Puting payudara berubah menjadi warna gelap- Hormon kehamilan akan turut mempengaruhi sel-sel dibahagian puting payudara wanita yang akan hamil. Untuk wanita yang berkulit gelap, berkemungkinan mereka tidak sedar akan perubahan ini sehingga usia kandungan mereka mencecah 10 minggu atau lebih.
 
(5) Berasa loya atau mual- Ini juga merupakan tanda biasa untuk menandakan seseorang wanita hamil. Tetapi ia mengikut terhadap individu, ada yang menerima kesannya awal, lambat dan ada juga wanita yang lansung tidak akan menerima kesannya.
 
(6) Kembung perut- Apabila seseorang wanita hamil, hormon progesteron akan lebih banyak terhasil. Hormon ini akan melambatkan sistem pencernaan seseorang menyebabkan perut akan menjadi kembung. Proses ini turut dialami sekiranya seseorang wanita akan datang haid. Tetapi sekiranya perut mereka masih kembung dan haid masih tidak datang, ia adalah tanda awal mereka mungkin hamil.
 
(7) Kerap membuang air kecil- Apabila seseorang wanita hamil, buah pinggang mereka akan berfungsi dengan lebih baik untuk melancarkan sistem perkumuhan anda.
 
(8) Mengidam- Ini juga adalah tanda biasa yang dialami oleh wanita yang akan hamil. Tanda ini lebih diketahui umum.
 
(9) Sembelit- Ia sekali lagi hasil daripada kesan hormon progesteron yang melambatkan sistem pencernaan. Ia akan menyebabkan wanita yang akan hamil mengalami sembelit.
 
(10) Perubahan emosi- Disebabkan keletihan yang dialami oleh wanita yang hamil akan menyebabkan perubahan terhadap kestabilan emosi mereka.
 
(11) Kerap pening kepala- Ia berlaku kerana proses untuk tubuh anda membiasakan dengan perubahan hormon yang berlaku. Tetapi pening kepala yang dialami oleh wanita hamil biasanya pada tahap yang sederhana sahaja.

Penjagaan Awal Kandungan:

Antara doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa mengandung ialah
* Saidul (penghulu) Istighfar
* Doa memohon rahmat (Al-Quran Surah Ali ‘Imran, 3 : 8-9)
* Doa memohon zuriat yang baik (Al-Quran Surah Ali ‘Imran, 3 : 38 )
* Doa agar anak mengerjakan solat (Al-Quran Surah Ibrahim, 14 : 40-41)
Surah Al-Fatihah (Untuk terang hati dan kuat ingatan)
Surah Maryam (Untuk memudahkan ibu bersalin)
Surah Yusuf (Untuk memperoleh anak yang cantik rupa dan cantik akhlak)
Surah Luqman (Untuk memperoleh anak yang cerdik akal dan cerdik jiwa)
Surah Yaasin (Untuk ketenangan hati dan anak tidak terpengaruh dengan godaan syaitan yang mengajak kepada maksiat)
Surat Toha (Semoga bayi lembut hati)
Surah Al-Nahl (Untuk melahir anak yang berdisplin)
Surah Hujurat (Untuk memperbanyakkan susu ibu dan anak bersifat berhati-hati)
Surah Al-Taubah (Untuk membersih jiwa dan terpelihara daripada maksiat)
Selain daripada surah dan doa, terdapat beberapa perkara yang elok diamalkan agar anak yang dilahirkan sejahtera dan berakhlak mulia. Antaranya:
1. Banyak mengingati Allah SWT dengan memohon ampun dan taubat supaya Allah SWT akan mengampunkan segala dosa yang telah dilakukan selama ini dan seterusnya akan membersihkan hati dari perasaan yang tidak baik. Dengan ini juga diharap anak yang bakal lahir nanti bersih hatinya dan ibu dapat bersalin dengan tenang dan selamat
2. Banyak melakukan ibadat, membuat kebajikan dan meninggalkan segala larangan agama. Perempuan hamil dituntut memperbanyakkan amal ibadat seperti sembahyang sunat, puasa sunat terutama Isnin dan Khamis serta sentiasa menjaga syariat. Bukan sahaja isteri, suami juga dituntut sama.
3. Sentiasa berakhlak baik. Ibu-ibu yang sedang mengandung harus lebih banyak bersabar, bersikap baik dengan jiran, menghormati ahli keluarga dan teman-teman. Tingkah laku yang baik akan mempengaruhi sikap anak yang bakal lahir.
4. Sentiasa tenang dan gembira. Keadaan emosi yang tenang dan bahagia merupakan rangsangan kepada pembinaan otak seterusnya kelahiran bayi yang sihat, terangsang, pintar dan cerdas.

Tips pemakanan semasa mengandung

Nasihat Pemakanan
1) Jangan makan nenas – sebab tajam terutama di awal 3 bulan pertama kandungan boleh menyebabkan keguguran.
2) Jangan makan pucuk/ulam2 melarat atas tanah (ie ulam pegaga) – sebab takut uri melekat dalam rahim waktu bersalin.
3) Jangan makan ulaman berbau seperti petai dan jering waktu hujung kandungan – sebab nanti air mentuban berbau busuk.
4) Jangan minum ais – sebab melemahkan anggota badan tapi kebiasaannya waktu kita mengandung kita kan senantiasa rasa panas dan memang nak cari ais jek.
5) Jangan travel jauh2 di waktu awal 3 bulan kandungan – takut rahim lemah dan tak dapat menahan dari keguguran.

Banyakkan :-
1) Minum air susu, kacang soya.
2) Makan buah2an – biasanya ibu mengandung hadapi masalah buang air besar.
3)Makan sedikit2 tetapi lebih kerap di pertengahan hingga hujung kandungan sebab bila bayi makin membesar akan menghimpit ruang usus menyebab kita cepat rasa senak dan mengah.
4) Ikut nasihat doktor tentang pemakanan multivitamin.
5) Ambil folic acid (doktor biasanya akan beri nih) untuk penambahan darah.
 

Amalan Pemakanan berkhasiat
Ibu2 mengandung sedia maklum kandungan gizi pemakanan seimbang yang harus di ambil setiap hari mestilah terdiri daripada :
a) Protein
- membina, membaiki dan menggantikan tisu-tisu badan yang rosak. Terdapat dalam susu, telur, daging, kekacang, ikan dan sebagainya.
b)Karbohidrat
- memberi tenaga, terdapat dalam nasi, ubi, jagung, gula, dan sebagainya.
c)Lemak
- memanaskan badan dan menjadi lapik kepada organ lembut dalam badan seperti hati. Terdapat di dalam minyak haiwan, kuning telur, ikan dan sebagainya.
d)Vitamin
- menjauhkan kita dari penyakit dan terdapat dalam buah-buahan, sayuran.
e)Garam Galian
Di perlukan dalam jumlah yang sedikit oleh badan. Terdapat dalam sayuran hijau, kekacang dan makanan laut. *mak buyung tak suka makan sayuran hijau, jadi ganti dengan buah strawberi & brocolli yang lazat*
Sabda Rasulullah s.a.w., “Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya.

 

Kurma membantu memudahkan proses bersalin dan mengecutkan rahim kerana ada bahan boleh membantu proses berkenaan, sebagaimana dilakukan Maryam a.s yang memakan buah kurma selepas melahirkan Nabi Isa a.s


Tips Penjagaan Bayi dalam Kandungan


pemakanan ketika hamil 

1. Penjagaan Pemakanan Ibu Hamil
a) Mengambil makanan dengan nutrisi seimbang adalah amalan penting bagi ibu hamil. Ia bukan sahaja penting bagi kandungan malah bagi kesihatan ibu sendiri. Penjagaan kesihatan dan pemakanan sewaktu hamil haruslah diambil serius kerana pemakanan yang tidak seimbang dan tidak sihat akan membahayakan kandungan.
b) Zat yang diperlukan oleh ibu hamil seperti asid folik, iron, ferum, zat besi, protein, dan banyak lagi haruslah diambil dengan seimbang. Zat-zat ini boleh didapati daripada makanan harian dan juga pil-pil yang banyak berada di pasaran. Pengambilan Vitamin C oleh ibu hamil sangat penting kerana ia berfungsi membantu penyerapan zat-zat lain kepada bayi. Makanan seperti kekacang, pisang dan buah-buahan lain juga akan melancarkan perjalanan darah dalam badan dan membantu tumbesaran bagi bayi yang dikandung.
c) Pengambilan garam dalam makanan haruslah dikurangkan bagi ibu hamil. Hal ini kerana pengambilan garam berlebihan akan meningkatkan tekanan darah dan menyebabkan bengkak pada pergelangan kaki, tapak kaki, muka dan jari. Sebagai ganti atau pengimbangnya, ibu hamil disarankan memakan pisang yang mengandungi potasium. Ia mampu menstabilkan tekanan darah.
 
2. Penjagaan Fizikal Ibu Hamil
a) Ibu hamil tidak perlu rasa tertekan dengan perubahan bentuk badan, wajah dan fizikal. Perasaan malu dengan bentuk badan dan wajah yang kadangkala sembap akan menurunkan rasa percaya diri.
b) Untuk ibu kekal ceria, cergas dan positif, saya sarankan ibu hamil melakukan senaman ringan samada di rumah atau luar. Contohnya berjalan-jalan di sekitar taman, berenang dan aktiviti senaman di rumah yang sesuai bagi ibu hamil.

3. Penjagaan Emosi Ibu Hamil
a) Apabila perubahan hormon berlaku, maka emosi ibu juga terganggu. Namun, ibu hamil haruslah bijak mengawal emosi dan mengenal emosi sendiri kerana ia boleh mempengarui emosi bayi dalam kandungan.
b) Selain kurang bersenam, pemakanan juga mempengarui emosi ibu hamil. Contohnya pengambilan gula yang terlalu banyak akan mengundang keletihan. Seterusnya meningkatkan kadar stress seorang ibu hamil.
c) Suasana atau persekitaran yang baik akan meningkatkan pemikiran positif seorang ibu hamil. Maka, amat penting bagi seorang suami dan rakan-rakan untuk memberi sokongan dan pertolongan yang sewajarnya kepada seorang ibu yang sedang hamil.
 
4. Mengetahui Tanda Bahaya ketika Hamil
a) Walaupun kita bukan seorang ahli perubatan, sekurang-kurangnya seorang ibu hamil tahu tanda-tanda bahaya dan cara mengatasinya.
b) Mual dan muntah adalah simptom biasa bagi ibu mengandung terutama pada trimester pertama, namun jika ia berlebihan  sehingga ibu hamil terlalu letih, makanan tidak tahan lama selepas diambil, ibu hamil dehidrasi, maka ia adalah suatu yang perlu diambil berat.  Hiperemesis gravidarum atau muntah terlalu kerap adalah masalah yang perlu diatasi dengan berjumpa doktor. Kebiasaannya ibu hamil akan ditahan di ward dan dirawat di  hospital sehingga kembali stabil.
c) Kurang darah atau Anemia akan membuatkan seorang ibu hamil keletihan, pucat dan pening kepala. Amat penting penjagaan makanan jika ibu hamil dapat mengetahui awal tentang keadaan kesihatannya. Lebih membimbangkan, anemia boleh membahayakan nyawa si ibu apabila kehilangan darah terlalu banyak ketika proses kelahiran.
d) Sepanjang tempoh kehamilan, sekurang-kurangnya berat ibu hamil haruslah bertambah sebanyak 6kg. Pertambahan berat ini adalah disebabkan pertumbuhan janin. Jika berat ibu tidak bertambah, bermakna ibu kekurangan gizi dalam pemakanan atau pertumbuhan bayi terganggu.
e) Pendarahan pada usia kandungan berapa sekalipun merupakan tanda yang bahaya dan perlu diambil serius. Pada usia awal kandungan, pendarahan menjadi satu tanda keguguran. Ketika ini ibu hamil perlu mendapatkan pemeriksaan seterusnya berehat dengan baik. Jika pendarahan berlaku pada trimester kedua atau ketiga, kadangkala ia merupakan petanda bahawa plasenta berada di bahagian bawah seterusnya menghalang laluan kelahiran bayi. Dan jika pendarahan berpanjangan berlaku selepas proses kelahiran, ia bahaya bagi ibu. Dapatkanlah nasihat dan rawatan doktor bagi mengelakkan sebarang keadaan yang tidak diingini.
Jadi, sebagai kata akhir, saya menyeru agar ibu hamil terutama kehamilan pertama mengambil tahu tentang keadaan diri anda dan juga mengetahui perkara asas dalam kehamilan. Malah para suami juga haruslah berperanan dalam membangun emosi positif si ibu. Sokongan suami sekaligus menjadikan ibu hamil tetap sabar dan positif dalam jangka masa 9 bulan. Saya sarankan para ibu berkongsi maklumat ini bersama suami supaya pasangan yang bakal menimang cahaya mata ini dapat mengambil langkah yang tepat dalam apa keadaan sekalipun.

Pantang Larang Ketika Hamil

Bukan semua kecederaan atau kecacatan semasa kehamilan boleh dielakkan, tetapi si ibu boleh mencegahnya dari awal supaya mereka mendapat bayi yang sihat. Kebanyakan kecacatan semasa kelahiran berlaku di awal kehamilan atau sebelum mereka mengetahui bahawa mereka hamil. Semasa hamil anak pertama, saya pun ada juga mengikuti beberapa pantang larang yang mak saya bagitahu dan saya juga banyak membaca majalah keibubapaan. Almaklum lah saya hamil jauh di perantauan dan hanya ditemani oleh suami. Namun begitu saya kerap membuat panggilan kepada keluarga saya dan keluarga suami, bertanyakan sebarang kemusykilan berkaitan dengan kehamilan ini.

Ini ada beberapa perkara secara umumnya yang harus dilakukan oleh bakal ibu;
  • Dapatkan tidur yang secukupnya. 
  • Makan dengan sihat. Pastikan ibu mendapat vitamin secukupnya terutamanya asid folik. Jangan mengelakkan sebarang hidangan terutamanya susu bagi mendapatkan kalsium yang tinggi dan protein di dalam diet untuk ibu dan bayi.
  • Hadkan pengambilan kafein. Kafein boleh dikaitkan dengan keguguran dan kurangkan pengambilannya semasa kehamilan.
  • Mengurangkan tekanan. Tekanan boleh mengakibatkan ibu cenderung untuk makan sedikit dan tidak mendapat tidur yang secukupnya.
  • Memakai tali keledar. Berlakunya kemalangan di jalan raya merupakan penyumbang besar kepada keguguran dan kecederaan bayi dalam kandungan Justeru itu, pastikan anda memakai tali keledar sentiasa.
  • Bersenam. Jika anda bersenam sebelum anda hamil, lakukan pada kadar yang lebih sederhana. Ini akan memudahkan untuk anda semasa proses kelahiran nanti. Jika tidak pernah, berbincanglah dengan doktor tentang jenis senaman yang sesuai dan terbaik untuk anda.
  • Sentiasa berhati-hati dengan penggunaan ubat-ubatan. Periksa dengan doktor sebelum mengambil sebarang ubat-ubatan.
  • Dapatkan berat badan yang sihat. Umum diketahui bahawa wanita akan mendapat berat badan di antara 25-30 kilo semasa kehamilan. Jangan memaksa diri untuk berdiet atau tidak makan pada masa ini. Dan jangan lah pula menggunakan kehamilan sebagai alasan untuk ibu menambah berat badan.
  • Sentiasa berjaga-jaga dengan makanan yang boleh menyebabkan penyakit. Ambil langkah berjaga-jaga apabila mengendalikan makanan mentah seperti daging, sayur dan buah-buahan kerana pada masa kehamilan ini sistem imunisasi ibu akan berkurangan.
  • Banyakkan bertanya soalan kepada yang pakar seperti doktor.
Perkara yang TIDAK harus dilakukan semasa tempoh kehamilan;
  • Makan ikan yang banyak kandungan merkuri seperti pari, jerung, tuna dan todak. FDA mencadangkan agar ibu mendapatkan tidak lebih daripada 1 atau 2 hidangan ikan atau kerang yang  mengandungi merkuri rendah setiap minggu.
  • Merokok atau mengambil sebarang dadah.
  • Mengambil susu atau produk susu seperti keju yang tidak dipasteurkan.
  • Melakukan aktiviti yang lasak yang boleh menyebabkan ibu terjatuh.
  • Mandi air panas atau bersauna. Suhu badan yang sesuai semasa kehamilan ialah sederhana dan tidak terlalu panas. Tahap cecair dalam badan juga harus dikawal dengan minum banyak air.
  • Menukar atau membersihkan kotak kumbahan kucing.
  • Elakkan pembersih toksik dan bahan-bahan berbahaya seperti pelarut, tin aerosol dan penanggal cat kerana boleh menyebabkan kecacatan kelahiran.
OK itu saja buat masa ini..Apa yang diberikan hanyalah garis panduan umum untuk ibu yang nak hamil atau tengah hamil.


 

Monday, November 10, 2014

Coklat Oh Coklat

Kebaikan Coklat
 
 

* Kajian oleh Holland's National Institute of Public Health and Environment mendapati coklat mengandungi 4 kali lebih antioxidants (catechins) berbanding teh hijau, yang mampu mencegah kanser dan sakit jantung. Antioxidants juga mencegah proses penuaan (aging) yang disebabkan oleh free radicals [Fakta: 100mg teh mengandungi 13.9 milligrams catechins; 100mg 'dark chocolate' mengandungi 53.5 milligrams of catechins].


* Coklat mengandungi endorphins, yang mampu mengatasi sakit kronik, di samping bertindak sebagai penenang fikiran.

* Mengandungi Oleic Acid dan Stearic Acid, yang terbukti mampu mencegah penyakit berkaitan jantung.
* Mengandungi phenolen yang mampu mengurangkan peluang untuk mendapat penyakit jantung.
* Mengandungi Seratonin, sejenis neurotransmitter dan bertindak sebagai penenang (anti-depressant) - pernah dengar "makanlah coklat jika kamu dalam keadaan marah"?
* Mengandungi phenylethylamine, peningkat mood.
* Mengandungi vitamin B1, B2, D dan E, juga mineral seperti potassium dan magnesium.
* Satu kajian menunjukkan coklat bukan penyebab UTAMA punca keroakan gigi. Ini kerana coklat mengandungi mentega koko yang sebenarnya menyaluti gigi si pemakannya (ketika makan coklat tersebut), dan bakteria tidak boleh hidup dalam kondisi yang sedemikian. Tambahan, koko itu sendiri merupakan agent antibakteria. Tapi ini tidak bermaksud anda tidak perlu gosok gigi (mak suruh) sebelum tidur yea.





Namun, coklat juga ada keburukannya..

* Mengandungi kalori dan kandungan gula yang tinggi, saturated fat (sama ada dari tenusu, atau dari mentega koko), caffein (namun pada dos yang sangat rendah).
* Segelas minuman coklat panas sebelum makan akan mengurangkan selera makan anda (terutama buat mereka yang sedang menaikkan berat badan).
* Mereka yang mempunyai migraine mungkin mengalami pening kepala jika mengambil coklat, terutama secara berlebihan.


* Coklat, terutamanya dark chocolate, merbahaya kepada binatang peliharaan, kerana mengandungi theobromine. Sekiranya kucing kesayangan anda tertelan seketul coklat, bawalah dia berjumpa dengan doktor haiwan dengan kadar segera.






Birthday October & November

Assalamualaikum w.b.t

Nak cerita...betapa aku neyh sensitif yang melampau dengan my hubby...haha..
Alkisah.....
03 November 2014 aku and my hubby jalan2x dekat ikea and ikano menghabiskan duit...eh taklaa abiskan pun, beli lilin je..tak abis pun rm15..and then aku ajak b jalan kat ikano..and then aku ternampaklaa popular..akukan pantang nampak kedai buku..lagipun aku memang tengah mencari punch hole big circle..sj je survey, nak beli memang mahal sgt..tengah see2x and look2x, tetiber aku nampak nano block bentuk gitar..dahlaa warna kegemaran aku...dari dulu aku suke mende alah neyh...cantik and comel kalau wat hiasan..tapi memandangkan harga tak kena ngan barang dia, so rasa tak perlu kot...mahal sgt...aku saja tunjuk kat b, "b...comelkan??nak leh??" b ckp amik jelaa...aku cakap ish xnaklaa..mahal sgt, memain je...so aku tarik b kuar dari popular..b pun berleter2x arr tdi cakap nak...pastu xnak lak..haha..aku wat muke seposen je..

Balik dari ikano aku singgah umah kakyam..sampai2x umah dah dekat kul 12.00t/mlm...aku standby my b wish...rupanya dia lupe...aku punya angin satu badan...perghh..sampai ke esok aku diam je...merajuklaa konon...pepagi nk gi keje tuh baru b wish..tapi aku wat donno...padahal smlm tido lewat kot..tapi boleh dia lupe..eee mmg geram..haha..tapi sat je..malam tuh kitorang keluar beli barang umah, tetiber b wat suprise letak kek atas seat kete tempat aku duduk..nasib xterpenyek kek tuh aku duduk..haha..blueberry cheese..b beli dua slices je..kan klau beli byk sape lak nak makan..b berjaya memujuk aku..:) 

Birthday aku tahun neyh sangat bermakna kerana sambut dengan suami aku...insya Allah Dia berikan aku kekuatan dalam menghadapi hari2x yang mendatang, diberikan kesihatan yang baik and perkuatkan iman aku..Semoga Dia kurniakn aku kebahagiaan yg di dunia & di akhirat.Thanks to my hubby Syed Mohd Husairi for everything...i love you so much..;)


Alkisah suprise dekat abah
Plan last minute, kitorang jumpe reramai dekat KL...Abg Jib dari JB, KD dari penang, and aku ngan kakyam, yus, nadiah memang kat KL..07hb November tuh masing2x standby untuk gerak ke Gombak...aku tunggu b kat tempat kerja je...and bersiap pun kat situ je..aku ingat aku dah lambat, sekali kejap je dari Damansara ke Gombak..hehe..aku lak yang dah nak sampai dulu..sampai2x, abah tengah tidur..cian abah..sakit perut ibu kata..ibu pun kejutkan abah...Muke abah walaupun baru bangun tido, tapi muka happy sangat..bukan senang dapat reramai macam neyh..sure kakdah kakmar ngan abg mad jeles..tpi nak wat camaner..plan last minute...lagi pun diorang dari terengganu, mesti susah nak turun...sorry my sis2x and bro....:)

Tepat 12.00am, 08.November.2014 masing2x berebut nak salam abah, wish birthday..
best btol..and sebelum makan, yus baca doa untuk ibu bapa...
and aku doakan semoga Abah panjang umur, murah rezeki, sentiase diberkati and dkurniakan kesihatan yang baik..insya Allah..We'll love abah so much..:)
Malam tuh jamu makan nasi arab, perghh muak gile2x..nasib tak mutoh ijaa...haha..tgk yus ngan nadiah makan, byk btol..ish3x...
 

Malam tuh gerak balik ke rumah dekat2x kul 3pg..seronok sangat lepak and sembang reramai..Tak sedar dah lewat..patutlaa rase flat semacam..Esoknyer aku bangun awal sebab nk prepare nadiah punya wedding card..awal tak awal sangatlaa..dalam kul 9 lebih...subuh gajah aku..adoii..

Aku basuh muka and terus masuk bilik office aku...aku pun openlaa aku lappy...haa apekah ini???? ternampak something dalam plastik duk atas keyboard lappy aku.... SERIOUSLYYYY????
Berlari-lari aku masuk dalam bilik semula kacau b tido..."bbbbbbbb!!!!" terkejut b...haha..mau taknyer..excited gilerr...tengkiuuuu bbbbbbb..b gelak je...heheh....aku peluk and kiss my hubby..pastu aku marah dia dalam gurau...aku tak bg beli dia beli jugakk...ish3x...bila masa dia wat keje tak tauu..taukah ape dia??

TAA DAAAAAA


Seronok gileeee....tapi pening nak siapkan...at last reramai datang umah aku..ape lagi, "Yus, tolong siapkan..hihik.."


Koleksi barang2x comel dari my hubby...dia pun tau aku memang suka gile mende pelik2x and comel2x..haha...thanks b.....:)

"Sayangku Pada Mereka Kekal Hingga Denyutan Nadi Ini Terhenti"

Assalamualaikum w.b.t...
Ingat nak update pasal wedding, tapi lain pulak yang nak di update sambil duk layan lagu Eternity - Robbie William...

"Sayangku pada mereka kekal hingga denyutan nadi ini terhenti" Tulaa title yang agak merapu utk aku luahkan kat blog yang tak seberapa nie..

Arghh tak tau nape today tetiber nak rasa macam nie...dah lama tak rasa macam neyh...biasanya aku ignore je perasaan yang tak best neyh...

Aku tak tahu sampai bila aku nak layan perasaan emosional and sensitif yang agak tak bertempat neyh..haha..aku kena terima hakikat yang aku dah kahwin, dah ada kehidupan sendiri and aku takleh nak harap lagi perhatian dari orang lain especially my lovely siblings...mungkin diorang tak perasaan or aku je yang terlebih perasan bila diorang tak layan aku..haha..perlu ke ade rase camtu? Aku kena terima hakikat yang diorang dah besar, diorang dah ade kehidupan sendirian and aku tak perlu nak risau lelebih pasal diorang sebab diorang tau jaga diri sendiri and aku kena jaga diri aku sendiri..Nak jaga diorang macam dulu, erm tak tahulaa...diorang dah ade kerjaya yang bagus, dah belajar tinggi2x, dah jauh tinggalkan aku....sampai bile aku nak layan perasaan macam neyh? sampai bile nak downkan diri sendiri? wake up fati...wake up....u can do it! u know u better than anyone else.....hmm ok2x...

Aku kena sedar yang aku dah jauh tertinggal...jangan biarkan diorg pandang aku sebelah mata...dont let them treat u like a child...aku tau diorang sygkan aku...cume nak perhatian dr diorang lelebih mmg xlaa...lgpun aku dah kawin...aku diberikan phatian sepenuhnya oleh suamiku..tapi aku rindu nak lepak ngan diorg...aku happy sgt klau dapat bersama diorg...and aku harap sgt diorg tak lupekan aku...sebab aku terlalu sygkan diorg...aku kena ubah diri aku...jgn ade lg sifat "sensitif yg melampau" tuh...just think positive...

Tapi ketahuilaa familyku.....adeqberadeqku....
Sayang aku pada diorg kekal hingga denyutan nadi ini terhenti...... 


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ape nak wat jika mereka memandang rendah terhadap saudara darah dagingnya sendiri?Mereka lupa di atas setiap kebaikan yang diberikan selama ini...Bagaimana mengubat perasaan kecewa dan rasa tidak reda itu?Ada dua penawarnya....

Kesabaran & rawat penyakit hati itu dengan memberi kemaafan secara ikhlas..Ia bakal memberi ketenangan jiwa..

Jangan putus berdoa supaya Allah memberi petunjuk kepada mereka yang kian alpa dengan kesenangan yang mereka peroleh sehingga melupakan segala kebaikan darah dagingnya itu...Jangan harap nilai dari mereka sebaiknya buat sesuatu kerana Allah...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Di saat kamu jatuh.....ku cuba membawa kamu ke jalan pulang....Di saat kamu hiba, ku memeluk dirimu...ku xbenarkan air mata kamu jatuh...Di saat kamu sendirian, ku kan sentiasa ade utk kamu..Ku cuba melakarkan senyumanmu..Gelak ketawamu...Di saat kamu memerlukan seseorg...ku kan cuba utk bersamamu selagi ku mampu...ku penah berjanji pada diri ini, ku takkan biarkan kamu sendiri lagi...ku takkan biarkan tangisan kamu berulang lg.....

Dan kini...semuanya sudah berlalu...kamu menemui kebahagiaan yg kamu impikan selama ini...kamu telah menemui kegembiraan yang kamu cari...kamu melepaskan diri ini...ku cuba memaut kembali lenganmu...ku cuba menggapai angin lalu, namun kamu semakin jauh...semakin jauh meninggalkn diri ini...ku cuba mencari noktah yg tersimpan..ku cuba mencari jawapan utk persoalan yang tersimpul...namun kegagalan itu seringkali menjadi milikku...

Ku akur...ku pasrah dengan ketentuan Ilahi...Ingin ku menangis...namun air mata ini sudah kering buat dirimu....Sudah tiba waktunya untukku melepaskn dirimu pergi...doaku semoga kamu bahagia bsama insan yg tersayang...ku tahu ujian yg sedang melanda diri ini mengajar diriku menjadi seorg yang lebih tabah mengharungi segalanya...Ku tahu Allah sentiasa bersamaku....ku cuba mencari kekuatan kembali...ku biarkan kenangan itu tersimpan rapi dalam kotak hati ini...

Terima kasih kerana menjadikan diri ini sebagai satu sandaran semata-mata..Ku terpaksa memungkiri janji...Ku tak mampu lg meneruskan janjiku pdmu..Biarkn ku berlalu pergi....Maafkan diri ini......